Datorservice

Hos oss får du hjälp när din utrustning strular.

Dator problem? Har du raderat foton av misstag? Behöver du hjälp med att installera nytt? Behöver du hjälp med din It-utrusning?

Vår serviceverkstad & butik finns centralt i Skara. Vi tar emot alla fabrikat både Pc och Mac m.fl.

Vi servar & lagar det mesta hos oss, fråga ifall du är osäker.

Vi har avtal med nordens största lev. av reservdelar från bl.a Hp, Dell, Acer, Asus, Thosiba m.fl.

Vi samarbetar med försäkringsbolagen, om olyckan varit framme efter garantitidens slut eller ex. åskan slagit ner.

Här nedan finner du några av våra vanligaste tjänster som vi erbjuder er.

  • Felsöka och reparera datorer.
  • Rensa bort virus och spyware och säkra upp din dator.
  • Rädda data från kraschade hårddiskar.
  • Installation av brandväggar, virusskydd, backuplösningar etc.
  • Bygga och konfigurera nätverkslösningar både trådlöst och/eller med kabel.
  • Ominstallation av Windows, med möjlighet till backup av viktiga filer, bilder m.m.
  • Installation och konfiguration av Operativsystem Windows / MacOS / Linux.
  • Konsultation & Support
  • Fjärrtsyrning, övervakning / monitoring av er utrustning.

Inlämnings Service

Du lämnar in din utrusning till oss i butiken och våra datortekniker gör sedan en felsökning av datorn till en fast kostnad som du betalar vid inlämnande. Vi återkommer sedan med en prisuppgift vad det kostar att laga / åtgärda din dator. Om du väljer att vi ska åtgärda felet så får du en preliminär tid då datorn är klar för avhämtning. Resterade belopp av materiel och tid enligt prisförslaget betalas vid utlämning av datorn.

På platsen Service (Hembesök)

Vi erbjuder privatpersoner & företag på platsen service (hembesök). Vi tar hand om din dator och ser över och åtgärdar det som är dina problem. Kanske har du problem med virus som ställt till det i datorn eller kanske saknar du någon viktig uppgradering av ditt Operativsystem som behöver fixas. Kanske är det drivrutiner som saknas kanske är det fel på någon del i datorn.. Du behöver inte kånka datorn till oss, vi kan komma ut till dig. på en tid som passar dig. Vi har 100% sekretess mot alla våra kunder.

Uppgraderingar

Känns datorn för långsam? Fungerar inte alla program och spel? Vill du använda Internetbanken eller andra tjänster på Internet men din dator är för gammal? Ibland räcker det med en översyn. Ibland kan man uppgradera den relativt billigt. Men ibland är det helt enkelt inte värt att uppgradera, utan blir billigare att köpa en ny. Ring oss så hjälper vi dig med en rekommendation om vad som bör göras med din utrustning. Vi kan hjälpa till med en uppgradering av din dator och i de flesta fall kan vi uppgradera datorn till en vettig peng. Varför köpa en ny dator om det går att uppdatera den gamla?

Kom igång hjälp

Behöver ni hjälp med att koppla in datorn? Kanske behöver du hjälp med att komma ut på internet? Eller du kanske inte har något bredband? Det är mycket nytt när man skaffat sin nya dator. Vi kan hjälpa dig på plats, hemma hos dig och hjälpa dig att koppla in din dator, skrivare, kamera eller scanner och andra datortillbehör. Vi kommer hem till dig och packar upp din dator och går igenom de grundläggande sakerna. Du kanske vill ha råd och tips vid val av internetleverantör. Vi kan hjälpa dig att skaffa bredband och hjälpa till med er uppkoppling mot internet.

Backup

Vad händer om din dator kraschar? Hur dyrt och hur lång tid tar det för dig att få igång datorn igen?

Backuper är viktiga, och det är framförallt viktigt att du regelbundet sparar undan dina foton, e-post och dokument som du inte vill bli av med. Våra datatekniker kan ge dig förslag på hur du skall sköta din backup och hjälper dig att komma igång med att göra egna backuper. Vi kan även erbjuda sig att ta en fullständig backup av din dator, om du känner att du vill ha en extra säkerhet, i fall oturen skulle vara framme. Vi kan leverera data till ex. Usb-minne eller till Hårddisk.

Hårddisk krash

Prim Logic AB kan inte lämna någon garanti för att innehållet på hårddisken kan räddas vid krash av hårddisk eller andra installationer såsom operativsystem etc. Självklart gör vi, i de fall det går, en backup av data innan arbetet påbörjas. Det innebär att lämnar ni en dator som inte har hårddiskrelaterade problem så är chansen minimal att ni skall förlora er data. Trots all denna säkerhet kan vi aldrig garantera din data och rekommenderar starkt att man tar en backup på viktiga dokument innan ni lämnar ifrån er datorn. Backuper är en viktig rutin som alla bör sköta. Prata med oss om ni behöver råd kring detta.

Viktig Information

För att kunna hjälpa dig både tids- & kostnadseffektivt är det viktigt att våra tekniker får en bra och relevant felbeskrivning att utgå ifrån när arbete skall påbörjas.
Nedan finns några viktiga punkter vi kommer att fråga dig när du lämnar in din dator, surfplatta eller mobil:


    1. Felbeskrivning
      Försök att beskriva felet så kortfattat som möjligt.
      Exempel:
      "– Efter uppdatering av Windows 10 kan jag inte ansluta datorn till internet trådlöst, det fungerar dock via kabel.."

    1. Datortyp/modell/övrig info
      Vad är det för fabrikat på din dator? Vad heter modellen? Vilket operativsystem är installerat just nu? Lämnar du in några tillbehör? Notera då om vi har skrivit upp det när du skriver på servicelappen.

    1. Backup
      Har du en aktuell backup av dina filer från datorn? Om inte, vill du att vi tar en backup innan vi påbörjar reparationen så att inget går förlorat? Lägg märke till att detta steg kan få betydelse för den totala tidsåtgången då det innebär extra arbete, oftast kan det dock vara värt varenda krona.
      Svaret vi behöver veta är "JA" eller "NEJ".

    1. Tidsgräns
      Vi gör en preliminär bedömning av tidsåtgång i kassan beroende på vad som framkommer i felbeskrivningen. Syftet är att du som kund ska få en ungefärlig uppfattning av kostnaden. Du betalar bara för den effektiva tid vi brukar på din reparation, även om vi satt ett högre, preliminärt tidstak vid inlämnandet.

    1. Lösenord för inloggning
      Vi behöver lösenordet till användarkonto med administratörsrättigheter. Om du loggar in med ett Microsoft-konto och använder en PIN-kod så behöver vi även det fullständiga lösenordet.

  1. Övriga lösenord
    För att t.ex. kunna återansluta ditt/dina e-postkonton eller Apple-konto efter avslutade åtgärder behöver vi dessa uppgifter annars kan vi i vissa fall inte garantera full funktionalitet efter avslutad service.